Regulamin organizacyjny

Regulamin Organizacyjny

Powiatowego Inspektoratu Weterynarii

w Świnoujściu

 

 

Wrzesień 2010

 

 

Opracował : Powiatowy Lekarz Weterynarii Szymon Januszewski

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

 

1)    Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Świnoujściu zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza Weterynarii określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz.842 ze zmianami),

2)    Powiatowy Inspektorat jest państwową jednostką budżetową służącą do realizacji zadań Powiatowego Lekarza Weterynarii.

 

§ 2

 

1.     Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Świnoujściu oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.

 

2.     Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

 

1)    powiecie – należy przez to rozumieć powiat Świnoujście;

 

2)    Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Świnoujściu;

 

3)    Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Świnoujściu;

 

4)    Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w § 6 ust.3 i 4 Regulaminu;

 

5)    kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem ds. zdrowia i ochrony zwierząt oraz ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych.

 

 

§ 3

 

1.     Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.

2.     Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:

 

1)    wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;

2)    jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;

3)    wynikających z odrębnych ustaw.

 

3.     Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.

 

4.     Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu;

 

5.     Siedziba Inspektoratu mieści się w Świnoujściu, ul. Grunwaldzka 71.

 

 

Rozdział II

Organizacja Inspektoratu

 

§ 4

 

1.      Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy,

kierują kierownicy.


2.     W zespołach, o których mowa w § 11 i 12, kierownikiem może być starszy inspektor

weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.

 

3.     Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu

  

 

 

Rozdział III

Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu

 

§ 5

 

1.     Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.

2.     Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:

 

1)         zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;

2)         reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;

 

3)         wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;

 

4)         udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych;

 

5)         zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;

 

6)         zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.

 

 

 

§ 6

 

1.      W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.

2.      W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza Weterynarii i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik.

3.     Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:

1)    Zespół ds. ochrony zdrowia zwierząt i zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,

2)    Zespół ds. finansowo księgowych

3)    Samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej

 

Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:

 

1)    Zespół do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych.

 

§ 7

 

 

Kierownicy odpowiadają za:

 

1)  należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z  obowiązującymi przepisami prawa;

 

2)  porządek i dyscyplinę pracy;

 

3)  merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.

 

 

2.     Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.

 

§ 8

 

1.     Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.

 

2.     Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną

starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.

 

3.     Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:

 

1)      pracownika zajmującego się sprawą,

 

2)   kierownika zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;

 

3)             głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub  ma  powodować skutki finansowe;

 

4)             radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.

 

 

4.     Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:

1)    pracownika zajmującego się sprawą;

 

2)          kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;

 

3)          głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.

 

 

5. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również

inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania

lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:

a.    Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub pisemnie upoważniona osoba przez Powiatowego Lekarza oraz,

b.    Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.

 

6. Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę a także

za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.

§ 9

 

1. Prawo do podpisywania pism związanych z działalnością Inspektoratu posiada:

a) Powiatowy Lekarz ;

b) zastępca Powiatowego Lekarza lub pisemnie upoważniona osoba – w zakresie

określonym w pisemnym upoważnieniu wydanym przez Powiatowego Lekarza.

 

 

 

§ 10

 

Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.

 

Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala w drodze instrukcji kancelaryjnej Powiatowy Lekarz.

 

Rozdział IV

Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych

 

§ 11

 

Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:

1) ustalanie kierunków działania w zakresie:

a) kontroli i zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, w tym zapobiegania ich wystąpieniu, wykrywania i likwidowania,

b) kontroli i zwalczania zoonoz lub wywołujących je biologicznych czynników chorobotwórczych,

c) kontroli przestrzegania wymagań weterynaryjnych przez podmioty podejmujące lub prowadzące działalność związaną ze zwierzętami, zwanych dalej podmiotami prowadzącymi działalność nadzorowaną, oraz kontroli zwierząt wprowadzanych na rynek, przemieszczanych lub przeznaczonych do handlu,

d) kontroli przesyłek zwierząt w miejscu przeznaczenia,

e) opracowywania programów i planów dotyczących monitorowania zakażeń zwierząt oraz zapobiegania chorobom zakaźnym zwierząt i zoonozom lub biologicznym czynnikom chorobotwórczym wywołującym te choroby i ich zwalczania,

f) stosowania substancji o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i beta-agonistycznym;

2) prowadzenie listy podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną;

3) dokonywanie analiz i ocen sytuacji epizootycznej powiatu;

4) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planów gotowości zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt;

5) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem programów zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt;

6) prowadzenie spraw związanych z uznaniem terytorium powiatu lub jego części za urzędowo wolne od poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt;

7) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem projektu raportu o źródłach zakażeń zoonotycznych, na potrzeby władz zwierzchnich;

8) zbieranie informacji i analizowanie sytuacji zdrowotnej zwierząt w powiecie;

9) zbieranie informacji z zakresu występowania w powiecie chorób zakaźnych

zwierząt;

10) kontrola dobrostanu i warunków utrzymania zwierząt;

11) nadzór nad identyfikacją i rejestracją zwierząt;

12) nadzór nad transportem i skupem zwierząt;

13) nadzór nad higieną materiału biologicznego;

14) nadzór nad targami, pokazami i konkursami zwierząt;

15) prowadzenie rejestrów, dokumentacji i sprawozdawczości z wykonywanych

zadań;

16) przygotowywanie dokumentów dla Powiatowego Lekarza Weterynarii

związanych z wykonywanymi zadaniami.

 

  

§ 12

 

1. Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:

 

Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy prowadzenie spraw wynikających z przepisów o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego, przepisów o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz przepisów o weterynaryjnej kontroli w handlu w zakresie jakości zdrowotnej produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, a w szczególności:

1) ustalanie ogólnych kierunków działania, a w przypadkach zagrożenia dla bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego, szczegółowych zasad postępowania w zakresie:

a) badania zwierząt rzeźnych i ich mięsa, mięsa zwierząt łownych oraz mięsa innych zwierząt przeznaczonego do spożycia przez ludzi,


b) bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym przy ocenie wymagań weterynaryjnych przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz handlu,

c) prowadzenia krajowych programów i planów dotyczących monitorowania występowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego;

2) dokonywanie analiz i ocen bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi i wymagań weterynaryjnych przy ich produkcji;

3) prowadzenie listy zakładów produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego przeznaczone do spożycia przez ludzi;

4) prowadzenie spraw związanych z diagnostyką laboratoryjną;

koordynowanie na terenie powiatu spraw związanych z monitoringiem stosownie do obowiązujących przepisów;

planowanie pobierania prób zgodnie z planem wojewódzkim;

pobieranie prób do badań oraz przesyłanie ich do jednostek badawczych;

analizowanie wyników badań;

prowadzenie dochodzeń i wyjaśnień w przypadku otrzymania wyników dodatnich;

prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości;

5) ustalanie ogólnych kierunków działania w zakresie:

a) kontroli warunków wytwarzania, obrotu, handlu i stosowania pasz,

b) nadzoru nad wymogami organizacyjno-technicznymi przy wytwarzaniu i

obrocie paszami oraz prawidłowości ich oznakowania,

c) nadzoru nad procedurami kontroli przedsiębiorstw prowadzących obrót paszami,

d) zbierania, transportowania, przechowywania, operowania, przetwarzania oraz wykorzystywania lub usuwania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,

e) prowadzenia monitorowania jakości mikrobiologicznej oraz zawartości substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt i paszach;

6) prowadzenie ewidencji przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą

w zakresie wytwarzania pasz;

7) prowadzenie ewidencji podmiotów zajmujących się obrotem paszami;

 

8) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad wytwarzaniem i obrotem produktami leczniczymi weterynaryjnymi;

9) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad wytwarzaniem pasz leczniczych;

10) ustalanie ogólnych kierunków działania w przypadkach zagrożenia dla bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego w zakresie:

a) ogólnopowiatowej strategii nadzoru nad przemysłem utylizacyjnym,

b) zbierania, przewozu, przetwarzania i utylizacji zwłok zwierzęcych i ich części oraz odpadów rzeźnianych,

c) wytwarzania, składowania, grzebania, przewozu i spalania produktów otrzymanych z materiałów szczególnego i wysokiego ryzyka.


§ 13

 

1.     Do zadań zespołu do spraw finansowo – księgowych należy:

1) prowadzenie spraw finansowych Inspektoratu;

2) opracowanie planów finansowych Inspektoratu;

3) realizacja budżetu Inspektoratu, zgodnie z planem finansowym oraz prawidłowo dokonanymi zmianami i przeniesieniami środków;

4) opracowanie okresowych informacji dla kierownictwa Inspektoratu o stanie realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz o potencjalnych zagrożeniach;

5) kontrola wstępna i formalna dowodów księgowych;

6) ewidencja operacji gospodarczych zgodnie z zasadami rachunkowości;

7) ewidencja składników majątkowych;

8) prowadzenie spraw związanych z nadzorem finansowym dotyczących umów cywilnoprawnych, ich ewidencjonowanie i przechowywanie;

9) przygotowanie okresowych inwentaryzacji majątku Inspektoratu;

10) realizacja obowiązków sprawozdawczych;

11) planowanie funduszu wynagrodzeń oraz pochodnych od wynagrodzeń;

12) sporządzanie dokumentacji płacowej, w tym listy płac;

13) pełne i terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz pracy, zobowiązań podatkowych i innych należności publicznoprawnych;

14) obsługa kasowa Inspektoratu;

15) nadzór nad rozliczeniem kosztów podróży prywatnymi środkami transportu;

16) nadzór nad zasadami pobierania opłat przez pracowników Inspektoratu i wyznaczonych lekarzy weterynarii;

17) dokonywanie zakupu materiałów biurowych do Inspektoratu;

18) prowadzenie sekretariatu w Inspektoracie.

 

 

2.     Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów

zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz

realizację zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu.

 

§ 14

 

1. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej należy:

 

1) wydawanie opinii prawnych w sprawach prowadzonych przez Inspektorat,

2) opiniowanie pod względem formalno-prawnym umów zawieranych przez Inspektorat,

3) reprezentacja procesowa Powiatowego Lekarza Weterynarii przed sądami powszechnymi, administracyjnymi i Sądem Najwyższym,

4) prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych

  

§ 15

 

1.     Do zadań Terenowej Pracowni Diagnostyki Włośnicy należy:

 

1)    Wykonywanie badań według metody wymienionej w „Księdze Zarządzania”.

2)    Prowadzenie stosownej dokumentacji związanej z wykonaniem poszczególnych czynności.

3)    Prowadzenie dokumentacji związanej z zapewnieniem systemu jakości.

 

 

2.     Zarówno Pracownia badania mięsa na obecność włośni, jak i podległe mu Terenowe Pracownie Diagnostyki Włośnicy, pod względem funkcjonowania systemu zarządzania jakością podlegają kierownikowi Zakładu Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Szczecinie.

 

 

 

§ 16

 

Zmiana treści regulaminu wymaga formy pisemnej z zachowaniem trybu wynikającego z obowiązujących przepisów.

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Maciej Dembiński
(2011-09-13 10:28:41)
Ostatnio zmodyfikował:
Maciej Dembiński
(2011-09-13 11:00:57)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki